Niepokojące zachowania nastolatków – Najważniejsze aspekty okresu dojrzewania
W okresie dojrzewania młodego człowieka obserwuje się zmiany w zakresie rozwoju fizycznego, umysłowego oraz emocjonalnego. Przy zmianach intelektualnych u młodzieży intensywnie kształtuje się myślenie abstrakcyjne, refleksyjność, krytycyzm, słownictwo, wyobraźnia, twórczość oraz umiejętność dyskusji. Burza hormonalna, którą nastolatkowie przeżywają w sferze emocji – powoduje u nich labilność emocjonalną. Nawiązują oni bliższe relacje między sobą, tworzą pierwsze poważne związki partnerskie, co kształtuje ich dojrzałość uczuciową i przygotowuje do osiągnięcia kluczowych zadań rozwojowych. Bardzo duże zmiany dokonują się pod względem rozwoju tożsamości. Młody człowiek poszukuje swojej drogi i roli życiowej, poznaje siebie, poszukuje odpowiedzi na wiele pytań, podejmuje ważne, samodzielne decyzje. Nastolatek przejawia silną potrzebę kontaktu i akceptacji ze strony rówieśników, eksperymentuje, zdobywa niezależność. Ten okres jest tym samym egzaminem wychowawczym dla rodziców, zdanie których już nie jest tak znaczące dla dorastającego człowieka. Atrakcyjność i sprawność fizyczna jest bardzo istotna w oczach nastolatków, które bezpośrednio wpływają na ich poczucie własnej wartości.
Na co narażony jest młody człowiek?
Pracując w szkole i Poradni zauważyłam, iż coraz więcej młodych ludzi cierpi na depresję młodzieńczą. Okres dojrzewania to często czas eksperymentowania nie tylko z używkami – narkotykami, dopalaczami, czy alkoholem, ale i z Internetem szeroko rozumianym – social media, strony pornograficzne, nowoczesne technologie. Osoby bardziej wycofane, bądź niezrozumiane, nie znajdujące w otoczeniu akceptacji narażone są na uzależnienie od multimediów, uciekają w świat nowoczesnych technologii. Coraz więcej słyszymy o problemie cyberprzemocy. Kompleksy pod względem wyglądu fizycznego i niskie poczucie własnej wartości mogą prowadzić do wystąpienia zaburzeń odżywiania. Ciągłe poddawanie ocenie, walka z zasadami i wdrażanie często swoich odmiennych poglądów rzutuje na problemy szkolne, konflikty z rówieśnikami i nieporozumienia z nauczycielami. Nagromadzenie się trudności w życiu nastolatka, z czym nie potrafi sobie poradzić bez dodatkowego wsparcia, może skutkować pojawieniem się epizodów samookaleczenia lub prób samobójczych. Warto zauważyć, że każdy z wymienionych potencjalnych zagrożeń okresu dojrzewania łączy się z depresją, która jest przyczyną lub skutkiem pozostałych.
Przyczyny depresji:
- Nasilenie objawów buntu młodzieżowego;
- Złe postrzeganie samego siebie;
- Brak więzi – samotność;
- Czynnik genetyczny;
- Stosowanie substancji psychoaktywnych;
- Niska samoocena;
- Brak poczucia bezpieczeństwa
- Nieumiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresujących;
- Słabe umiejętności społeczne;
- Wpływ środowiska;
- Czynnik genetyczny;
- Stosowanie substancji psychoaktywne;
- Trudna sytuacja rodzinna (rozwód, strata, zła sytuacja materialna);
- Przemoc, problemy szkolne, odrzucenie przez rówieśników;
- Brak czasu rodziców, zawyżone oczekiwania.
Warto zaznaczyć, że nie ma dolnej granicy wieku osób, które mogą cierpieć na depresję. Nie ma wpływu jeden czynnik – najczęściej to splot wielu okoliczności.
Kiedy można być zaniepokojonym?
- Drażliwość, chwiejność nastroju, impulsywność, pobudzenie psychoruchowe;
- Obniżony nastrój, apatia, niechęć do aktywności, które wcześniej sprawiały radość;
- Łamanie przyjętych norm społecznych;
- Wycofanie z relacji z rówieśnikami i rodziną, brak energii, bezczynność;
- Problemy z koncentracją, pamięcią, gorsze stopnie w szkole, pogorszenie zdolności intelektualnych;
- Brak apetytu, utrata wagi lub przeciwnie – objadanie się;
- Zbyt mało lub zbyt snu, nocna aktywność, niechęć do porannego wstawania;
- Narzekanie na nudę, poczucie beznadziei;
- Zaniechanie dbałości o wygląd;
- Krytycyzm wobec siebie, nadwrażliwość z powodu odrzucenia, poczucie winy;
- Narzekanie na bóle brzucha, głowy, inne dolegliwości fizyczne;
- Samookaleczanie się, odurzanie się;
- Zainteresowanie tematyką śmierci i samobójstw.
Kilka zdań jak rozmawiać z nastolatkiem?
- Powiedz dziecku, że widzisz niepokojące zmiany;
- Spytaj, czy jest coś, w czym mógłbyś pomóc?
- Nie zniechęcaj się, jeśli pierwsze próby nawiązania kontaktu wywołają opór.
- Bądź delikatny nie naciskaj.
- Jeśli trzeba, wróć do rozmowy za kilka dni.
- Postaraj się spokojnie wysłuchać.
- Powstrzymaj się od dawania rad czy szukania natychmiastowych rozwiązań.
- Nie bierz dosłownie wszystkiego, co mówi dziecko, zwłaszcza jeśli krzyczy, że cię nienawidzi.
- Nie bagatelizuj i nie umieszczaj przeżyć dziecka.
- Nie próbuj pocieszać na siłę.
Zdania klucze otwierające rozmowę:
- „Jestem przy Tobie”.
- „Nie ma nic złego w proszeniu o pomoc”.
- „Nie zostawię cię, jestem przy Tobie”.
- „Jak mogę ci pomóc?”
- „Nie rozumiem w pełni tego, co przeżywasz, ale bez względu na to jesteś dla mnie ważny
- „Potrzebujesz, żeby cię przytulić?”
- „Widzę, że Ci ciężko, to nie Twoja wina.”
- „Jesteś ważna/ważny i potrzebna/potrzebny”
- „Nie jesteś porażką”.
- „Jesteś czymś więcej niż opiniami na swój temat.”
Najważniejsze by nastolatek czuł się ważny i by nie bagatelizować tego co mówi.
Słowa które nie rozwiązują problemu, a wywołują awanturę:
- „Nie przesadzaj!”
- „Myśl pozytywnie!”
- „Zastanów się, inni mają gorzej”.
- „Weź się w garść!”
- „To Twoja wina!”
- „Przejdzie Ci”.
- „Znów zaczynasz?”
- „Nic Ci nie będzie!”
- „Weź się do nauki i nie wydziwiaj.”
- „Zawiodłaś/ Zawiodłeś mnie”.
W każdej sytuacji trzeba pamiętać, że stan bycia nastolatkiem nie trwa wiecznie, kiedyś minie i znów zaświeci słońce.
Opracowała: Agata Jacaszek