Podstawówka to szkoła, w której Twoje dziecko spędzi najwięcej lat życia. Zależy Ci na tym, aby trafiło do szkoły, w której będzie się czuło zaopiekowane, zintegruje się z koleżankami i kolegami w klasie oraz przygotuje się do dalszej edukacji. Na drodze do realizacji tych celów niezwykle ważny jest etap edukacji wczesnoszkolnej. Istotne są także rozmowa z wychowawcami i przyjazna atmosfera w klasie.
Zacznij od rozmowy z dyrekcją i wychowawcami.
Zawsze warto połączyć siły, aby zadbać o dobre samopoczucie i naukę dziecka. O sukcesie każdego ucznia decyduje współpraca na linii rodzice – szkoła.W Społecznej Szkole Podstawowej przy Dziatwy bardzo dbamy o te relacje. Co miesiąc zapraszamy rodziców na zebrania. Każdy semestr podsumowujemy na spotkaniu. Oferujemy rodzicom także dodatkowe indywidualne rozmowy z wychowawcą, gdzie omawiamy postępy i samopoczucie dziecka. W takich okolicznościach o wiele łatwiej dostrzegamy potencjalne zagrożenia i opracowujemy plan działania, by uczniom żyło się w naszej szkole dobrze.
Każdy rodzic ma możliwość spotkania się z nauczycielem przedmiotowym w trakcie semestru. Jesteśmy w stałym kontakcie przez Librusa. Staramy się, żeby rodzic zawsze mógł się skontaktować z wychowawcą. Nigdy nie zwlekamy, jeśli zauważymy niepokojące sygnały.
Jakie sposoby mają wychowawcy na integrację klasy?
Jednym z ważnych czynników dla dziecka jest nawiązywanie przyjaźni i znajomości. Naturalnie, może być to dla dziecka stresujące, jeśli zmienia szkołę w trakcie semestru czy idzie do swojej pierwszej szkoły. Mamy kilka sposobów na to, by ułatwić dziecku ten moment. Od początku stawiamy na relacje, także wśród dzieci. W naszej kameralnej szkole od dawna znają się nie tylko wszyscy nauczyciele z uczniami, ale także sami uczniowie. Nie chcemy, by ktoś został pominięty, dlatego:
-
Organizujemy zielone szkoły już od 1 klasy.
-
W trakcie projektów dbamy o to, by dzieci współpracowały w różnych grupach i parach. Dzięki temu nie zamykają się tylko na swoich najbliższych kolegów. Przyzwyczają się do zmian i doskonale uczą się pracować nawet w nowej dla nich grupie.
-
Stawiamy na to, aby każde dziecko dało się poznać i opowiedziało o sobie – na przykład poprzez przygotowanie projektów, które później prezentują przed klasą.
-
Mamy zwiększoną liczbę godzin wychowawczych, co daje nam więcej czasu na to, aby integrować grupę poprzez rozmowy i zabawę.
-
Dzieci są przyzwyczajone do pomocy i realizowania projektów także poza własną klasą. Mają dużo okazji, żeby uczyć się współpracy i nie mają problemu z poznawaniem nowych osób.
Jeśli chodzi o rekrutację uzupełniającą, jesteśmy też otwarci na to, by zaprosić dzieci „na próbę” na nasze lekcje, a uczniowie z naszej szkoły chętnie o niej opowiadają – jeśli przyjdziesz na spotkanie, Twoje dziecko będzie miało okazję poznać rówieśników wcześniej!
Przeczytaj także:
- Zabawa czy zajęcia rozwojowe – co jest lepsze dla dziecka?
Im dziecko jest starsze, tym większa pokusa wspierania jego rozwoju licznymi zajęciami dodatkowymi. W rozmowie z Panią Anną Grzegorczyk pragniemy przedstawić pozytywną stronę zabawy i odpoczynku, na które też warto wygospodarować czas. O terapeutycznej i rozwojowej roli zabawy. Przeczytaj cały artykuł.
- Jak pomóc nastolatkowi w trakcie izolacji?
Przeczytaj o danych dotyczących nastolatków i ich samopoczucia w trakcie izolacji wynikającej z pandemii. Poznaj nasze doświadczenia, jak pomagamy uczniom w tym trudnym okresie. We wpisie przedstawiliśmy działania, które stosujemy w naszej szkole i poradni, a które wspierają dzieci w podtrzymywaniu kontaktów z rówieśnikami i wspomagają komunikowanie się o swoim samopoczuciu, co pozwala przeciwdziałać osamotnieniu dzieci w problemach. Przeczytaj cały artykuł.
Artykuł powstał we współpracy ze Społeczną Szkołą Podstawową nr 2 w Warszawie.