Społeczne Towarzystwo Oświatowe

601 615 417

poradnia@sto2.pl

ul. Dziatwy 6

03-109 Warszawa

Wakacje

Poradnia nieczynna

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna “Dziatwa”

601 615 417

poradnia@sto2.pl

ul. Dziatwy 6

03-109 Warszawa

8:00 - 18:00

Pon - pt

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY. KIEDY POTRZEBNA JEST TERAPIA Z LOGOPEDĄ? + PORADY LOGOPEDYCZNE

Jeśli dziecko:

  • W ogóle nie mówi, mimo ukończenia 1 roku życia;
  • ma trudności z wydobywaniem dźwięków; nie gaworzy;
  • sporadycznie wymawia sylaby;
  • ma 2 lata i wymawia kilka słów;
  • ma 3 lata i nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych lub nadal mówi równoważnikami zdań;
  • ma 4 lata i tworzy tylko proste zdania; ma 6 lat, ale jego mowa jest na poziomie dziecka trzyletniego;
  • dziecko jąka się lub zacina;
  • dziecko ma autyzm dziecięcy,
  • miewa napady padaczkowe;
  • mowa dziecka w jakimś momencie zatrzymała się lub „cofnęła”- do pewnego etapu rozwijała się prawidłowo, a następnie z niewiadomych przyczyn zahamowany został jej postęp lub dziecko przestało mówić w ogóle;
  • dziecko jest niepełnosprawne intelektualnie – praktycznie każde dziecko z upośledzeniem wymaga opieki logopedycznej;
  • dziecko w niepoprawny sposób wypowiada wyrazy, np. mimo ukończenia 4 roku życia zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np.: „d” na „t” (np. zamiast „dama”, mówi „tama”), „w” na „f” (zamiast „wanna” mówi „fanna”), „g” na „k” (zamiast „góra” mówi „kura”), „b” na „ p” (zamiast „bok” mówi „pok”);
  • dziecko nawykowo mówi przez nos

PORADY LOGOPEDYCZNE DLA RODZICÓW:

RODZICU, PAMIĘTAJ!

  1. Słuchaj dziecka, gdy zacznie mówić. Nie bądź obojętny wobec niego, a raczej okazuj mu ciekawość, aby miało ochotę na aktywne wypowiadanie się.
  2. Nie poprawiaj dziecka wielokrotnie. Wystarczy raz powtórzyć, aby usłyszało różnicę, a następnie kontynuować rozmowę. Nie wymuszaj na dziecku poprawnej wymowy, ponieważ może to przynieść odwrotne skutki.
  3. Nie naśmiewaj się z dziecka, gdy źle wymawia słowa. Zwłaszcza przy innych ludziach okaż takt i wyrozumiałość wobec jego
  4. Czytaj mu bajki i zachęcaj do ich streszczenia. Prowadź rozmowy na temat przeczytanych książeczek. Załóż mu zeszyt lektur, aby mogło w nim rysować i opisywać poznane utwory liter